Onze relatie met Kifid
Wijzelf laten sinds 2019 klachten over een financiële dienst, -dienstverlener of -product behandelen door Kifid. We werden al snel verrast door de vijandige houding van bestuurders, commissieleden en medewerkers van Kifid jegens Shureluck als gemachtigde.
Wij zijn geschokt geraakt over de onderbouwing van de (meestal) bindende adviezen die Kifid in tientallen dossiers heeft afgegeven. Er is sprake van het negeren van jurisprudentie en het negeren van feiten die in het voordeel van de Consument zouden moeten werken. Ook licht Kifid het publiek inzake beleggingsverzekeringen niet goed voor over de verjaring van klachten.
Onze conclusie over het feitelijke functioneren van Kifid heeft er toe geleid dat wij het vertrouwen in Kifid hebben opgezegd. Download hier de brief (PDF) die wij aan de voorzitter van de Geschillencommissie hebben gestuurd.
Wij hebben Kifid te kennen gegeven onze bevindingen te publiceren op een website en anderen uit te nodigen hetzelfde te doen. De reactie van Kifid bleek van een rancuneuze aard: Shureluck werd voor drie jaar geschorst wegens niet professioneel gedrag. Heel origineel.
Het bestuur van Kifid hoeft overigens geen illusies te koesteren: ook na de schorsing zullen wij namens Consumenten en Ondernemers géén nieuwe klachten indienen bij Kifid zolang deze organisatie in haar huidige (private) vorm blijft bestaan.
Frank Jansen
Financieel jurist en bestuurder
Ik zie al jarenlang hoe ‘gewone’ ondernemers en consumenten worden gedold als zij een klacht indienen bij, of tegen, een financiële partij zoals een bank of een verzekeraar. Deze partijen hebben meer kennis, geld, juridische mogelijkheden en vertragingstactieken waardoor de moed je al snel in de schoenen zakt. Daar heb ik zelf ook mee te maken gehad en daarin vond ik de inspiratie om ondernemers en consumenten te gaan ondersteunen
Robert Esseboom
Ondernemer en bestuurder
Al meer dan 40 jaar ben ik eigenaar, compagnon en investeerder in verschillende bedrijven. Zowel privé als zakelijk heb ik van dichtbij meegemaakt wat het met mensen doet als zij financieel benadeeld worden door grote instituten als banken en verzekeraars. Het onrecht dat men aangedaan wordt, zowel ethisch als financieel is mijn constante drijfveer om ondernemers en consumenten de helpende hand toe te steken.